در این روش از پمپ ایرلیفت (Airlift) استفاده می‌شود که دارای قدرت مکش پایین و توانایی متوسط برای تخلیه‌ی مایعات و جامدات معلق است. این پمپ توسط یک مهندس آلمانی به نام کارل امانوئل لوشر در سال ۱۷۹۷ اختراع شد. پمپ ایرلیفت هوای فشرده را به انتهای لوله‌ی تخلیه که در درون مایع مستغرق شده است، تزریق می‌کند و در نتیجه‌ی آن مایع با هوای فشرده مخلوط می‌شود. این مخلوط، چگالی کمتری نسبت به مایع اطراف دارد و در حالی که توسط مایعی که با چگالی بیشتر احاطه شده است، به سمت بالا حرکت می‌کند. حین این فرآیند ممکن است توده‌های جامد نیز به درون جریان نفوذ کنند (جذب جریان شوند) و در صورتی که برای عبور از لوله به اندازه‌ی کافی کوچک باشند، همراه با جریان به سمت بالا حرکت می‌کنند.

از پمپ ایرلیفت به طور گسترده‌ای برای پمپاژ و گردش آب در صنایع پرورش آبزیان (گیاهان و حیوانات آبزی) و هوادهی آب در سیستم های گردشی، بسته و آبگیرها، انتقال لجن و فاضلاب، لای‌روبی، باستان شناسی در زیر آب، عملیات نجات و جمع‌آوری نمونه‌های علمی استفاده می‌شود.

 استفاده از پمپ ایرلیفت جهت تخلیه‌ی چاه آب

یکی از رایج‌ترین کاربردهای پمپ ایرلیفت، استفاده در چاه‌های عمیق و کثیفی است که شن و ماسه‌ی موجود در آنها می‌توانند به سرعت موجب خرابی قطعات مکانیکی شوند. در این کاربرد، پمپ ایرلیفت در انتهای چاه قرار می‌گیرد و هوای فشرده به آن تزریق می‌شود، در نتیجه توده‌های جامد موجود داخل چاه اعم از رسوبات سست شده، ماسه، گراول و حتی قلوه‌سنگ همراه با جریان آب از مسیر لوله‌ی نصب شده خارج می‌شوند.

در حالت کلی، عمق قرارگیری پمپ ایرلیفت، باید حداقل به اندازه‌ای باشد که لازم است آب به سمت بالا حرکت کند. به عنوان مثال اگر قرار است آب ۵۰ متر به سمت بالا پمپاژ شود، لازم است هوا حداقل در عمق ۵۰ متری وارد چاه شود.

مزایا روش ایرلیفت عبارتند از:

  • قابلیت اطمینان بسیار بالا به دلیل اصول کارکرد ساده‌ای که دارد.
  • راه‌اندازی تنها با استفاده از هوای فشرده
  • عدم وجود بخش‌های مکانیکی در چاه
  • عمر زیاد و هزینه‌ی تعمیرات پایین به دلیل عدم تماس مایع با بخش‌های مکانیکی
  • قابلیت پمپاژ مواد جامد با اندازه‌ای در حدود ۷۰ درصد قطر لوله‌ی خروجی

در مقابل معایب روش عبارتند از:

  • هزینه‌ی قابل توجه هوای فشرده مورد نیاز، چرا که حجم هوای مورد نیاز بسیار بیشتر از جریان مایع مطلوب است.
  • مشکل بودن تنظیم دبی مناسب جریان مایع با تغییر حجم هوای فشرده
  • محدودیت مکش در چاه‌های بسیار عمیق
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *