عملیات نمونه‌گیری از چاه شركت بستنی روز که در منطقه‌ی شمال شرق شهر تهران واقع شده است، به دلیل آلودگی آب برداشتی و رنگ خاص آن، انجام شده است. عملیات ویدیومتری نشان می‌دهد که سطح استاتیک آب در منطقه بالا و میزان آبدهی چاه مطلوب است و تنها مشکل آلودگی در بهره‌برداری از چاه وجود دارد.

در این عملیات، با ارسال دستگاه نمونه‌گير به درون چاه، در هر ده متراز عمق يك نمونه برداشته می‌شود و به جهت انجام آزمايش به كارفرما تحويل می‌گردد. در آزمايشگاه، ميزان نيترات، TDS و ساير مشخصات كيفی آب، استخراج می‌شود و بر اساس ميزان آلودگی، می‌توان در خصوص رفع آلودگی‌ها تصميم‌گيری نمود.

بررسی داده‌ها نشان می‌دهد میزان پارامتر EC و TDS در چاه در عمق‌های 90 تا 120 متر تقریبا ثابت است. اما در عمق حدود 60 متری اندازه‌ی این پارامترها بیشتر است. انتظار اوليه‌ی كارشناسان آن است كه كليه‌ی پارامترها شامل رنگ و نيترات از عمق 60 متری تا انتهای چاه كاهش يابد، كه در نتايج آزمايش چنین روندی مشاهده نگرديد.

از آنجا که ميزان EC و TDS آب برداشتی از چاه به ترتيب 1780 و 1199 واحد است، مشخص مي‌گردد كه برداشت از لايه‌های آلوده چاه بيشتر می‌باشد.

نکته‌ی دیگری که در ارائه‌ی راهکار اصلاحی باید مد نظر قرار گیرد، وجود مقدار بالای جلبك در نمونه‌ها است. با توجه به عدم امكان رشد اين نوع آلودگی در محيط بدون نور داخل زمين، نتیجه گرفته می‌شود که اين آلودگی از منشأ سطحی به چاه وارد شده است، لذا احتمال آلوده شدن آبخوان با آلودگی سطحي وجود دارد.

همچنین آزمایش نمونه‌ها حاکی از وجود كليفرم‌ها در آب است که این مساله نیز، آلودگی آب زيرزمينی با فاضلاب دارای منشا انسانی را تأييد می‌کند. بنابراین شواهد، راهكار نهايی انسداد مسير ورود اين آلودگی به چاه است که لازم است تا حد امكان مورد توجه قرار گيرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید?
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *